dnes je 28.3.2024

Input:

Povinnosti daňových subjektů při kontrole, oprávnění správce daně

6.4.2023, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 12 minut

8.4.3 Povinnosti daňových subjektů při kontrole, oprávnění správce daně

Ing. Zdeněk Burda, Ing. Romana Nováková

Právní úprava
  • § 5 ZSDP – Dožádání a delegace

  • § 7 ZSDP – Osoby zúčastněné na řízení

  • § 15 odst. 3 ZSDP – Místní šetření

  • § 16 odst. 2 a 3 ZSDP – Daňová kontrola

  • § 80– 84 DŘ – Místní šetření

  • § 86 odst. 3 DŘ – Daňová kontrola

2009–2010   2011–2023  
(2) Daňový subjekt, u něhož je prováděna daňová kontrola, má ve vztahu k pracovníku správce daně povinnost:

a) sám nebo jím určeným pracovníkem poskytovat informace o vlastní organizační struktuře, o pracovní náplni jednotlivých útvarů, o oběhu a uložení účetních a jiných dokladů,  
Daňový subjekt v rámci daňové kontroly plní povinnosti podle § 82 a dále je povinen:

a) zajistit vhodné místo a podmínky k provádění daňové kontroly,

Z judikatury plyne, že z povinnosti daňového subjektu zajistit vhodné místo a podmínky pro provedení daňové kontroly nelze dovodit, že správce daně je také povinen na takovém místě daňovou kontrolu provádět. Při své úvaze bere správce daně v potaz např. rozsah kontrolovaných písemností, časovou náročnost kontroly, dostupnost místa pro jeho pracovníky nebo jejich vytížení dalšími úkoly.  
b) zajistit vhodné místo a podmínky k provádění daňové kontroly,   b) poskytnout nezbytné informace o vlastní organizační struktuře, o pracovní náplni jednotlivých útvarů, o oprávněních jednotlivých zaměstnanců nebo jiných osob zajišťujících jeho činnost a o uložení účetních záznamů a jiných informací; to neplatí pro nepodnikající fyzické osoby,  
c) předložit na požádání záznamy, jejichž vedení bylo správcem daně uloženo, účetní a jiné doklady a účetní písemnosti, které prokazují hospodářské a účetní operace, jež jsou pro správné stanovení daňové povinnosti rozhodné anebo o které pracovník správce daně požádá, a podat k nim ústně nebo písemně požadovaná vysvětlení, má-li pracovník správce daně pochybnost o jejich úplnosti, správnosti nebo pravdivosti,   c) předložit důkazní prostředky prokazující jeho tvrzení,

Daňový subjekt má povinnost předložit důkazní prostředky prokazující jeho tvrzení (to je zároveň jeho právo) a nezatajovat důkazní prostředky, které má k dispozici, nebo o nichž je mu známo, kde se nacházejí. Daňový subjekt má dále právo důkazní prostředky sám navrhovat.

ZSDP nařizoval pouze nezatajovat doklady,
DŘ tuto povinnost rozšířil na všechny důkazní prostředky kdy důkazním prostředkem nemusí být pouze listina, ale i výrobek, vzorek nebo svědecká výpověď.
 
d) nezatajovat doklady, které má daňový subjekt k dispozici nebo o nichž je mu známo, kde se nacházejí,   d) umožnit jednání s kterýmkoliv svým zaměstnancem nebo jinou osobou, která vykonává jeho činnosti,

Daňový subjekt musí umožnit jednání s kterýmkoliv svým zaměstnancem nebo jinou osobou, která vykonává jeho činnosti.

ZSDP tuto povinnost vymezoval pouze k zaměstnancům, DŘ ji rozšířil i na "jiné osoby", tedy např. na externí účetní. Pojem "umožnit" by však měl znamenat spíše to, že jim nebude bránit v jednání se správcem daně než to, že by měl povinnost přítomnost těchto osob na jednání přímo sám zajistit.  
e) předložit důkazní prostředky prokazující jeho tvrzení v průběhu kontrol,   e) nezatajovat důkazní prostředky, které má k dispozici, nebo o nichž je mu známo, kde se nacházejí.  
f) umožnit vstup do každé provozní budovy, místnosti, místa i obydlí a dopravních prostředků, které daňový subjekt užívá buď též k podnikání, nebo souvisí s předmětem daně, dále do přepravních obalů a umožnit jednání s jakýmkoliv svým pracovníkem,   Správce daně má při provádění daňové kontroly rovněž pravomoci podle § 80 až § 84 DŘ, tedy pravomoci, které mu jsou dány pro místní šetření.

Jedná se například:
  • o možnost vyhledávání důkazních prostředků a provádění ohledání u daňových subjektů a dalších osob zúčastněných na správě daní, jakož i na místě, které je k účelu kontroly nejvhodnější,

  • přizvání osoby, jejíž přítomnost je podle povahy věci potřebná,

  • správce daně může pořizovat obrazový nebo zvukový záznam o skutečnostech dokumentujících průběh úkonu, o čemž předem uvědomí osoby, které se tohoto úkonu účastní,

  • úřední osoba má v době přiměřené předmětu místního šetření, zejména v době provozu, právo na přístup na pozemky, do každé provozní budovy, místnosti a místa, včetně dopravních prostředků a přepravních obalů, k účetním záznamům nebo jiným informacím, a to i na technických nosičích dat,
    v rozsahu nezbytně nutném pro dosažení cíle správy daní. Toto právo má též, jde-li o obydlí, které daňový subjekt užívá současně pro podnikání, je-li to nezbytné a nelze-li rozhodné skutečnosti zjistit jiným způsobem.

 
g) zapůjčit potřebné doklady a jiné věci mimo prostor kontrolovaného subjektu.
Pracovník správce daně má právo provést nebo si vyžádat z účetních písemností, záznamů nebo jiných informací bezúplatně výpis nebo kopii, a to i na technických nosičích dat. V rozsahu nezbytném k prověření údajů na technických nosičích dat má pracovník správce daně právo na informace o používaných programech výpočetní techniky a je oprávněn využívat programové vybavení, ve kterém byly informace pořízeny.
Převzetí dokladů a jiných věcí dle písm. g) potvrdí pracovník správce daně ve zprávě o kontrole nebo samostatně při převzetí. Tento postup se použije vždy, hrozí-li nebezpečí, že takto označené důkazní prostředky budou zničeny, pozměněny, zavlečeny nebo učiněny jinak nepotřebnými. Převzaté doklady a jiné věci vrátí správce daně kontrolovanému subjektu nejdéle do třiceti dnů. Ve zvlášť složitých případech, zejména, je-li nutno zapůjčené doklady a jiné věci podrobit vnější expertize, může tuto lhůtu prodloužit orgán přímo nadřízený správci daně. Proti těmto rozhodnutím není přípustné samostatné odvolání.  
Další povinnosti daňového subjektu při kontrole:

  • je povinen poskytnout úřední osobě všechny přiměřené prostředky a potřebnou součinnost,

  • zapůjčit správci daně jím vyžádané doklady a další věci nezbytné pro správu daní i mimo své prostory, jinak správce daně může tyto věci zajistit,

  • správce daně si může vyžádat nebo odebrat pro účely bližšího posouzení nebo expertizy vzorky věcí. Takto získané vzorky se vrací po expertize či posouzení, připouští-li to jejich povaha,

  • správce daně může provést nebo si vyžádat z účetních záznamů nebo jiných informací výpis nebo kopii, a to i na technických nosičích dat,

  • v rozsahu nezbytném k prověření údajů na technických nosičích dat má správce daně právo na informace o používaných programech výpočetní techniky a může využívat programové vybavení, ve kterém byly informace pořízeny,

  • správce daně může zajistit věci, které mohou sloužit jako důkazní prostředek, je-li důvodná obava, že by později nebylo možné příslušný důkazní prostředek provést vůbec nebo jen s velkými obtížemi.

Zapůjčení dokladů a jiných věcí nebo odebrání vzorků potvrdí správce daně při jejich převzetí nebo odebrání. Převzaté doklady a další věci nebo odebrané vzorky vrátí správce daně osobě, od které je převzal, nejpozději do 30 dnů od jejich převzetí nebo odebrání.

Ve zvlášť složitých případech, zejména, je-li nutno zapůjčené doklady a další věci nebo odebrané vzorky podrobit vnější expertize, může třicetidenní lhůtu prodloužit nejblíže nadřízený správce daně; pokud důvody pro zapůjčení trvají, může být tato lhůta z důležitých důvodů prodlužována opakovaně.

ZSDP neobsahoval možnost opakovaného prodloužení lhůty pro zapůjčení dokladů, DŘ již možnosti finančních orgánů v této oblasti rozšířil.  

Komentář:

Při provádění místního šetření může správce daně zajistit nebo převzít a přemístit na vhodné místo věci, které mohou sloužit jako důkazní prostředek, je-li zde důvodná obava, že by tento důkazní prostředek nebylo možno v budoucnu zajistit, anebo by jeho zajištění bylo obtížné. V daňové kontrole pak může převzít od daňového subjektu originály listin, za účelem jejich dalšího prověřování, zejména v případech, kdy pro jejich objem není možno pořídit jejich elektronickou

Nahrávám...
Nahrávám...