dnes je 29.3.2024

Input:

Informace GFŘ k opravě základu daně dle § 42 odst. 1 písm. b) ZDPH u plnění vůči dlužníku, jehož úpadek je řešen reorganizací

10.9.2018, Zdroj: Generální finanční ředitelstvíDoba čtení: 10 minut

Generální finanční ředitelství (GFŘ) z důvodu jednotného postupu při uplatňování § 42 odst. 1 písm. b) zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění p. p., vydává tuto informaci, která se týká pouze opravy základu daně u plnění uskutečněného pro dlužníka v úpadku, který je řešen formou reorganizace dle § 316 a násl. zákona č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon), ve znění p. p.

1. Úvod

Generální finanční ředitelství (GFŘ) z důvodu jednotného postupu při uplatňování § 42 odst. 1 písm. b) zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění p. p. (dále jen „ZDPH“), vydává tuto informaci, která se týká pouze opravy základu daně u plnění uskutečněného pro dlužníka v úpadku, který je řešen formou reorganizace dle § 316 a násl. zákona č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon), ve znění p. p. (dále jen „IZ“).

2. Základní vymezení

ZDPH a jeho ust. § 42 odst. 1 písm. b) stanoví povinnost opravit základ daně při snížení popřípadě zvýšení základu daně dle ust. § 36 a 36a ZDPH, ke kterému dojde po dni uskutečnění zdanitelného plnění. Stanovení základu daně dle § 36 a 36a ZDPH je odrazem skutečnosti, že základ daně je tvořen vším, co představuje protiplnění, které dodavatel nebo poskytovatel získal nebo má získat od kupujícího, zákazníka nebo třetí strany.

Ačkoli se řešení úpadku dlužníka formou reorganizace řídí stejným právním předpisem jako řešení úpadku dlužníka formou konkurzu, nelze postupovat analogicky a opravovat výši daně v případě reorganizace dlužníka na základě § 44 ZDPH. Postup podle § 44 ZDPH je aplikací čl. 90 odst. 2 směrnice Rady 2006/112/ES ze dne 28. listopadu 2006 o společném systému daně z přidané hodnoty, ve znění p. p. (dále jen „směrnice o DPH“), připouštějící odlišný postup při opravách základu daně v případě nezaplacení ceny oproti postupu danému v čl. 90 odst. 1 směrnice o DPH, kterým je tak fakticky uloženo provedení opravy základu daně pouze v případech zrušení nebo vypovězení zaplacení ceny.

Je-li zrušeno (nebo vypovězeno) zaplacení ceny, pak lze předpokládat, že tato skutečnost má vliv na změnu základu daně ve smyslu § 36 a 36a ZDPH, resp. čl. 73 směrnice o DPH1. Soudní dvůr mj. stanovil, že je-li např. poskytnuta sleva, pak skutečně došlo ke změně základu daně2 po uskutečnění zdanitelného plnění, stejně jako v případě, kdy je ukončen smluvní vztah, a tudíž je i definitivně snížena pohledávka, kterou měl dlužník věřiteli uhradit3. Pro uplatnění DPH (snížení základu daně) ve zde uvedených případech zrušení nebo vypovězení zaplacení ceny, majících za následek snížení pohledávky věřitele, je určen právě § 42 odst. 1 písm. b) ZDPH. Naproti tomu, není-li zaplacena kupní cena, ať už z části, nebo zcela a věřitel stále disponuje pohledávkou vůči dlužníkovi v původní výši, nelze v takovém případě použít ust. § 42 odst. 1 písm. b) ZDPH, resp. čl. 90 odst. 1 směrnice o DPH a při uplatňování DPH se postupuje v intencích § 44 ZDPH. Postup podle § 44 ZDPH výslovně váže na pohledávky dlužníka nacházejícího se v insolvenčním řízení, přičemž insolvenční soud rozhodl o prohlášení konkurzu na majetek dlužníka.

IZ4 a konkrétně jeho ust. § 341 odst. 1 písm. a) obsahuje situaci, na kterou se vztahuje povinnost opravy základu daně dle § 42 odst. 1 písm. b) ZDPH, přičemž se jedná pouze o restrukturalizaci pohledávek věřitelů spočívající v prominutí části dluhů dlužníka včetně jejich příslušenství. V reorganizačním plánu musí být tedy uvedeno, o jakou část se pohledávka věřitele snižuje5. Pouze v tomto případě tak dochází ke snížení základu daně u pohledávky, čímž jsou naplněny podmínky § 42 odst. 1 písm. b) ZDPH6. Pokud plátce svou pohledávku vůči dlužníkovi do insolvenčního řízení řádně nepřihlásil a ta proto není uvedena v reorganizačním plánu, pak schválením reorganizačního plánu zanikají veškerá práva tohoto plátce vůči dlužníkovi7. V takovém případě nelze dovodit, že došlo k dohodě o nahrazení původního závazku závazkem novým a tudíž nejsou splněny podmínky pro opravu základu daně podle § 42 ZDPH.

Opravu základu daně nelze provést v případě odkladu splatnosti pohledávek, nebo v případech uvedených v § 341 odst. 1 písm. b) až g) IZ, i kdyby byly uvedeny v reorganizačním plánu dlužníka, neboť takovým postupem není snížen základ daně pohledávky věřitele. Pokud obsahuje reorganizační plán více ze základních opatření uvedených v § 341 odst. 1 IZ8, přičemž jedním z opatření uvedených v reorganizačním plánu je restrukturalizace pohledávek dle § 341 odst. 1 písm. a) IZ, pak lze opravu základu daně dle § 42 odst. 1 písm. b) ZDPH provést pouze u pohledávek, které byly restrukturalizovány dle § 341 odst. 1 písm. a) IZ a jsou uvedeny v reorganizačním plánu, přičemž u ostatních opatření vymezených v § 341 odst. 1 písm. b) až g) IZ, i když jsou uvedeny v reorganizačním plánu, nelze provést opravu základu daně dle § 42 odst. 1 písm. b) ZDPH. Rovněž opravu základu daně dle § 42 odst. 1 písm. b) ZDPH nelze provést za situace, kdy existuje spoludlužník či ručitel dlužníka, pokud je povinen spoludlužník nebo ručitel uhradit dluh dlužníka9. Tudíž v případě restrukturalizace pohledávek věřitelů spočívající v prominutí části pohledávky dle § 341 odst. 1 písm. a) IZ nelze provést opravu základu daně dle § 42 odst. 1 písm. b) ZDPH u pohledávek, u nichž existuje spoludlužník nebo ručitel, a to do výše jejich ručitelského či spoludlužnického závazku.

3. Podmínky opravy základu daně

Opravu základu daně dle § 42 odst. 1 písm. b) ZDPH je plátce oprávněn provést nejdříve za zdaňovací období, ve kterém nabylo rozhodnutí o schválení reorganizačního plánu účinnosti10, protože až nabytím účinnosti reorganizačního plánu dochází ke změně základu daně, a současně dlužník obdržel opravný daňový doklad11. Věřitel vystaví opravný daňový doklad12 a to do 15 dnů ode dne zjištění okolností rozhodných pro provedení opravy13, tj. do 15 dnů ode dne účinnosti reorganizačního plánu.

Pokud plátce neměl povinnost vystavit daňový doklad, provede opravu základu daně v evidenci pro účely DPH do 15 dnů ode dne účinnosti reorganizačního plánu. Pokud věřitel neměl povinnost vystavit daňový doklad, pak se oprava základu daně provede nejdříve za zdaňovací období, ve kterém nabylo rozhodnutí o schválení reorganizačního plánu účinnosti14 a ve kterém věřitel provedl opravu základu daně v evidenci pro účely DPH. Pokud tedy rozhodnutí o schválení reorganizačního plánu nabylo právní moci, ale účinnost reorganizačního plánu byla odložena na pozdější dobu15 nebo insolvenční soud rozhodl o jeho pozdější účinnosti16, pak lze opravu dle § 42 odst. 1 písm. b) ZDPH provést nejdříve za

Nahrávám...
Nahrávám...