dnes je 16.4.2024

Input:

E-faktura umožňuje snížit administrativní zátěž a zrychlit komunikaci

2.11.2017, Zdroj: Ministerstvo financíDoba čtení: 3 minuty

Ministerstvo financí ČR i Finanční správa potvrzují, že uznávání elektronických faktur jako dokladů rovnocenných tradičním papírovým fakturám nestojí v cestě žádné legislativní a ani faktické omezení z daňového nebo účetního pohledu.

Současná evropská i česká legislativa používání e-faktury umožňuje. „Maximálních výhod z e-fakturace lze dosáhnout pouze pokud se jedná o fakturu, která automatizovaně přenese data do podnikového účetního systému druhé strany. Tam jsou data opět elektronicky zpracována,“ vysvětluje Bohuslav Čížek, ředitel Sekce hospodářské politiky Svazu průmyslu a dopravy ČR a dodává: „E-faktura musí obsahovat všechny povinné prvky a další požadované vlastnosti. Mezi ty patří například možnost ověření elektronickým podpisem. Po celou dobu svého životního cyklu musí mít e-faktura neporušený obsah a musí být na požádání pro obě strany dostupná v čitelné podobě ať už v elektronické nebo papírové formě. Podle nařízení Evropského parlamentu nesmějí být elektronickému dokumentu upírány právní účinky a nesmí být odmítán jako důkaz ani v soudním a správním řízení.“

Ministr financí Ivan Pilný uvedl: „Ve shodě s výkladem Generálního finančního ředitelství mohu potvrdit, že z pohledu Ministerstva financí i Generálního finančního ředitelství, tj. konkrétně z pohledu účetního, daňového a finanční kontroly, jsou e-faktury rovnocenným dokladem písemným dokladům. Z tohoto pohledu používání e-faktur skutečně nic nebrání. Finanční správa sama dlouhodobě říká, že firmy se nemusí bát e-faktury používat, pokud takový dokument bude mít potřebné vlastnosti.“

Akceptace e-faktur stále naráží ve veřejné sféře. Doposud totiž orgány veřejné moci často nemají zcela připraveny interní procesy na příjem, zprocesování a archivaci e-faktur, resp. na realizaci celého životního cyklu faktury v elektronické podobě.

Svaz průmyslu

Nahrávám...
Nahrávám...