dnes je 29.3.2024

Input:

Doložení zničení, ztráty nebo odcizení obchodního majetku

12.9.2017, Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 2 minuty

Generální finanční ředitelství zveřejnilo informaci k vyrovnání a úpravě nároku na odpočet u majetku, který byl zničen, ztracen či odcizen.

Postup z hlediska DPH závisí na tom, zda lze zničení, ztrátu a odcizení řádně doložit či nikoliv. V prvním případě jde o použití v rámci ekonomické činnosti pro účely, které opravňují k nároku na odpočet, a plátce není povinen činit žádné korekce. V druhém případě jde o použití pro jiné účely než opravňující k nároku na odpočet a plátce musí provést korekci odpočtu.

Východiskem je zjistit, jaký obchodní majetek byl zničen, ztracen nebo odcizen, jeho pořizovací cenu, základ daně, sazbu daně a výši daně a také datum pořízení obchodního majetku, a zdaňovací období, kdy byl odpočet uplatněn a v jaké výši.

Skutečnost, že byl majetek zničen, ztracen nebo odcizen, lze podle informace GFŘ doložit zejména posudkem pojišťovny nebo soudního znalce. Informace uvádí, jaké doklady jsou potřeba k doložení skutečnosti. Například při zničení majetku povodní je nutné doložit zejména potvrzení povodňové komise, při požáru zprávou státního požárního dozoru, resp. vyšetřovatele požáru.

Při likvidaci obchodního majetku ve vlastní režii plátce by měl být vyhotoven likvidační protokol. Při likvidaci třetí osobou je tato osoba povinna pro plátce vystavit potvrzení o likvidaci.

Pro řádné

Nahrávám...
Nahrávám...