dnes je 28.3.2024

Input:

Časté chyby v účetnictví ve firmách

19.7.2018, Zdroj: Komora certifikovaných účetních (https://www.komora-ucetnich.cz/cze/informace-komory)Doba čtení: 3 minuty

Většina společností má svou vlastní účetní, která obstarává finanční chod firmy. Ať už jde o vystavování faktur, účtování výnosů a nákladů, výpočet mezd, cestovní příkazy, vedení evidence nebo podávání kontrolního hlášení včetně přípravy podkladů pro zpracování přiznání k DPH.

Je toho samozřejmě víc, a proto není divu, že se i při rutinním procesu mohou objevit chyby.

Jaké jsou časté chyby v účetních operacích?

Zapomenuté nebo nedoúčtované doklady, které se k účetní nedostanou nebo je získá až se zpožděním. Nejčastěji jde o smlouvy, dodací listy, doklady k platbám kartou apod. S tím souvisí také často nedostatečná průkaznost účetních dokladů. Účetní obdrží např. neúplné inventurní soupisy, doklady k transakcím s vlastníky nebo pokladní doklady, které nemají souvztažnost k zaměření společnosti. Často se stává, že menší společnosti (s. r. o.) zapomínají na pořádání valné hromady a schvalování účetní závěrky. Je to právě účetní, která může na nedodané zápisy z valné hromady upozornit. Také špatně zpracovaná účetní závěrka bývá často důvodem k opětovnému otevření již vykonané práce.

Nejčastěji se chyby dělají v inventurách, nesprávně či neúplně uvedených údajích v příloze v účetní závěrce nebo ve špatně uvedených pohledávkách a závazcích. S tím souvisí také špatně nastavené ocenění dlouhodobého majetku a pohledávek podle daní, např. odpisy firemních automobilů nebo osobních počítačů, či dokonce neprovedená inventarizace pohledávek, závazků a kapitálových účtů. A pokud neproběhne finální kontrola před odesláním např. datovou schránkou, problém je na stole.

Nedostatky nebo chyby v účetních operacích mohou mít za následek správní sankce, nebo

Nahrávám...
Nahrávám...